Ayurveda – vindecare naturala

Secolul in care traim se caracterizeaza de dinamism, miscare, schimbare si fiecare persoana trebuie sa se adapteze acestui ritm. Stresul, timpul insuficient, alimentatia neadecvata sunt doar cativa dintre factorii agresori ai lumii moderne care influenteaza in mod negativ sanatatea umana.

Totusi, societatea de azi este tot mai mult tentata sa se intoarca la natura, la remedii naturale, sa previna mai mult decat sa trateze. Remediile naturale incep sa fie din ce in ce mai cautate, deoarece oamenii sunt interesati de modalitati cat mai sanatoase, atat in ceea ce priveste alimentatia, cat si prevenirea si tratamentul diferitelor boli/disfunctii ale organismului.

Statisticile oficiale arata ca o persoana din ziua de azi consuma anual in medie 8-10 kg de substante sintetice (medicamente, conservanti, coloranti etc.) care sunt metabolizate in ficat. In felul acesta functia lui este suprasolicitata.

Notiuni introductive despre Ayurveda

Ayurveda este poate cel mai vechi, mai bine elaborat si mai complex sistem de cunostinte medicale de pe glob, cel mai cuprinzator si, totodata, cel mai usor de inteles sistem de vindecare naturala.

Din punct de vedere etimologic, Ayurveda este formata din unirea a doua cuvinte:

  • ayus, care semnifica viata, si
  • veda, care inseamna stiinta, cunoastere.

Deci Ayurveda inseamna “stiinta vietii”. Ayurveda este medicina traditionala a Indiei, o stiinta multimilenara care a depasit granitele acesteia si s-a mentinut secole de-a randul, organizandu-se tot mai mult odata cu fiecare tentativa a omului de a-si intelege cat mai bine rolul in circuitul universal. Ayurveda se poate aplica in orice epoca si in orice areal geografic deoarece principiile ei de baza sunt universal valabile.

Scopul medicinei ayurvedice este, in primul rand, acela de a preveni bolile prin mentinerea echilibrului dinamic intre trup, minte si spirit. Corpul omenesc este considerat ca o unitate, un intreg care trebuie vindecat, chiar daca doar o parte a lui este bolnava. Conform principiului sau de baza, omul este capabil sa detina in intregime controlul asupra propriei existente, deci si a vindecarii sale.

Medicina ayurvedica insa nu se ocupa numai de prevenirea si tratarea bolilor. Doua dintre principalele ramuri ale Ayurvedei au ca obiect principal reintinerirea si folosirea afrodiziacelor:

  • Ramura numita Rasayana ofera solutii complete pentru mentinerea corpului intr-o forma excelenta chiar si la varste inaintate. Persoana care foloseste remedii reintineritoare nu are de ce sa se teama de batranete sau decrepitudine. Una dintre conditiile de baza a terapiei reintineritoare este ca aceasta sa fie aplicata inca din tinerete. Astfel, ea confera vitalitate si vigoare precum si mentinerea tesuturilor corporale intr-o stare optima pe o perioada foarte lunga de timp;
  • Vajikarana (ramura care studiaza afrodiziacele) ofera o viziune completa asupra importantei pe care starea optima a potentialului sexual o are asupra sanatatii unei persoane. Diminuarea sau deprecierea acestuia cauzeaza pierderea sanatatii precum si aparitia semnelor de imbatranire. In tratatele traditionale sunt descrise sute de retete afrodiziace, fiecare avand modul sau specific de actiune.

Sistemul traditional de cunoastere asupra vietii-Ayurveda ajuta fiinta umana sa isi mentina sau sa isi redobandeasca echilibrul prin folosirea unor mijloace naturale variate, puse in practica dupa realizarea unui proces necesar de autocunoastere a specificului individual. Cunoasterea sistemului traditional Ayurveda a inregistrat in prezent o raspandire din ce in ce mai larga in intreaga lume; in Occident, Ayurveda este mai degraba renumita decat cunoscuta.

Potrivit principiilor Ayurveda, omul este intr-o permanenta interrelatie cu mediul sau inconjurator; examinarea ayurvedica se bazeaza pe relatia Microcosmos-Macrocosmos.

Cele trei principii fundamentale in medicina ayurvedica

Ayurveda opereaza cu cele trei principii vitale fundamentale (cele trei Dosha-uri) care guverneaza procesul cresterii (anabolism), al mentinerii (metabolism) si al descompunerii (catabolism) si a caror interactiune formeaza tot ce exista in univers.

Denumite Vata (spatiu si aer), Pitta (foc si apa) si Kapha (apa si pamant), aceste elemente exemplifica trei tipuri de energii, care actioneaza la toate nivelurile in jurul nostru. Desi influenteaza corpul uman, unul dintre aspecte domina, fiind considerat specificul fiecaruia. Tipologiile umane sunt descrise in cadrul sistemului Ayurveda intr-un mod foarte complex si nuantat, iar cunoasterea acestora ofera nenumarate perspective practice de aplicare in aproape toate domeniile vietii.

Tipul VATA – spatiu si aer

Persoanele care sunt caracterizate de predominanta lui Vata dosha au tendinta de a avea structuri mai delicate si o aparenta mai zvelta, fiind fie foarte inalte, fie foarte scunde. Persoanele apartinand tipului Vata prezinta dificultati in a lua in greutate. Tocmai de aceea, ele dispun de rezerve mici de energie, obosesc repede si de asemenea se dezechilibreaza repede. Pielea lor are tendinta de a fi uscata si rece, foarte deschisa sau foarte inchisa la culoare. Parul este inchis la culoare, uscat, uneori carliontat si predispus la degradare.

Nasul, mainile si picioarele au tendinta de a fi reci din cauza proastei circulatii sanguine ce caracterizeaza acest tip constitutional. Ochii sunt in general caprui; miscarile si vorbirea sunt in general rapide, iar somnul este usor si cu intreruperi dese. Mental, aceste persoane sunt nelinistite si au mereu multe idei noi. Ei sunt creativi si imaginativi, dar prezinta in acelasi timp un sentiment de teama si insecuritate.

Ei sunt de asemenea timizi, nu stiu sa iasa in fata si dau dovada de mai putina vointa; tocmai de aceea au nevoie de mult mai multi stimuli pentru a-i determina sa devina mai practici. Exista o anumita nota aerata in felul in care ei merg si o calitate usoara in felul in care ei rad. Schimbarea este cel mai probabil a doua lor natura. Simturile predominante pentru tipul constitutional Vata sunt auzul si atingerea. In cadrul ciclului circadian, Vata dosha este predominanta intre orele 2:00-6:00 si 14:00-18:00.

Anotimpul in care ea predomina ca manifestare in natura este toamna-iarna. Gusturile care fac sa creasca Vata dosha sunt amar, picant si astringent. Vata este localizata in colon si unul dintre principalele simptome de agravare este excesul de gaze din intestin. Vata predomina si in par, unghii, piele si articulatii, iar excesul de Vata determina uscarea pielii si a parului, riduri si articulatii intepenite. Atunci cand Vata dosha este in exces apar stari de slabiciune, dorinta pentru mancare fierbinte, tremuraturi, flatulenta, constipatie, insomnie, pierderea functiilor senzoriale, vorbirea disparata, nervozitate, debilitate.

Tipul PITTA – foc si apa

Persoanele apartinand tipului Pitta au in general forme medii. Pielea lor calda poate fi foarte delicata si sensibila, avand o pilozitate fina si tendinţe spre albire si caderea prematura a parului. Intrucat pentru tipologiile Pitta temperatura corpului este in general mai ridicata, ei pot sa-si dezechilibreze foarte usor Pitta dosha prin expunere prelungita la soare. Ochii lor sunt foarte sensibili. Starile lor se schimba incet si sunt genul de oameni foarte ocupati, de obicei realizand multe lucruri in viata.

Sunt tipul intelectual, foarte inteligenti, avand o vorbire cu multe tente academice, precisa si clara. Sunt iuti, aprigi, ambitiosi, judecandu-i adesea pe ceilalti. Somnul lor este moderat si prefera climatul mai racoros. Au incredere in fortele proprii si spiritul lor practic razbate din tot ceea ce fac. Aceste persoane tin de obicei la propriile pareri si principii, care pot adesea sa duca la fanatism. Simtul predominant in cazul tipologiei Pitta este vazul.

In ciclul circadian, predominanta lui Pitta dosha este intre orele 10:00-14:00 si 22:00-02:00. Anotimpul in care predomina este vara si inceputul toamnei. Caracteristicile lui Pitta dosha sunt fierbinte si uleios; picant, ascutit, arzator; lichid si acid; curgand mereu intr-un mod lipsit de limitari.

Orice alimente toxice, cum ar fi alcoolul si tutunul duc imediat la un dezechilibru al lui Pitta. Emotiile toxice cum ar fi: gelozia, intoleranta si ura trebuie de asemenea sa fie evitate pentru a pastra Pitta dosha in echilibru. Cresterea lui Pitta dosha se manifesta printr-o paloare a ochilor si pielii, si o decolorare a urinei, fecalelor. De asemenea se mai pot observa un exces de foame sau de sete, senzatii de arsura si somn redus ca durata.

Tipul KAPHA – apa si pamant

Tipologia Kapha este mai robusta si mai densa decat oricare alta. Persoanele de tip Kapha au tendinta spre supraponderabilitate si retentie de lichide. Pielea este groasa, lucioasa, curata, de obicei cu tente pale sau spre alb, rece la atingere. Firul de par este gros si des, cu aspect sanatos, de obicei ondulat. Ochii sunt albastri sau caprui, mari si atractivi, usor umezi, cu albul ochilor de obicei foarte alb.

Au cea mai mare capacitate de a indura si sunt inzestrati cu mult calm si multa rabdare. Din punct de vedere mental sunt calmi, stabili si fermi. Pot sa fie posesivi si lacomi, dar sunt grijulii si greu de scos din starea lor de calm. Oamenii la care predomina tipul Kapha dosha sunt cei mai multumiti dintre toate constitutiile, dar in acelasi timp par sa fie mai putin pasionali datorita tendintei lor de introvertire si retragere.

Somnul lor este lung si zgomotos. Capacitatea lor de intelegere este mai lenta, dar odata ce au inteles nu mai uita. Se poate observa o anumita greutate in felul in care ei pasesc si un fel de seninatate in zambetul lor. Simturile dominante pentru Kapha dosha sunt gustul si mirosul. Dominanta lui Kapha dosha in cadrul ciclului circadian este intre orele 18:00-22:00 si 6:00-10.00. Anotimpul in care Kapha dosha se manifesta predominant iarna si primavara pana tarziu.

Gusturile care duc la accentuarea lui Kapha dosha sunt dulce, acru si sarat. Caracteristicile lui Kapha dosha sunt: greutate, rece (dar nu atat de rece precum Vata dosha), moale, uleios, care confera lubrifiere, dulce, stabil, care confera imunitate, somnoros. Cresterea dizarmonioasa a lui Kapha dosha duce la slabirea activitatii gastrice, salivare excesiva, apatie, sentiment de greutate, raceala, dispnee, tuse si somn prelungit, eructatii imediat dupa o masa copioasa.

Medicina ayurvedica trateaza cauzele profunde ale bolilor

In medicina ayurvedica se considera ca radacina bolilor se afla la nivel psihic si mental si ca inainte de a se manifesta in corpul fizic, o afectiune este deja generata la acest nivel. Gandurile si emotiile noastre predominante genereaza atitudini si modul nostru de comportament, mai mult sau mai putin armonios. Atunci cand sunt dizarmonioase, ele se manifesta ca niste “unde seismice” de adancime, care mai tarziu vor declansa un “seism” de suprafata – viitoarea boala.

Prin urmare, toate remediile si masurile terapeutice ayurvedice se adreseaza cauzelor profunde ale bolilor si nu simptomelor. Chiar daca uneori actiunea lor este mai lenta, ea este profund transformatoare si lipsita de efecte secundare precum in cazul medicamentelor de sinteza.

Medicina moderna este o medicina simptomatica, multe boli nefiind eliminate complet. In plus, aceasta se datoreaza si unei anumite comoditati caracteristice omului, care il face sa evite modificarea in zonele sensibile ale fiintei sale. Este mult mai usor sa iei o pastila, care are eventual un gust neplacut, dar se inghite cu apa, decat sa-ti modifici un mod de a gandi si o anumita tendinta psihica, adeseori foarte puternica (de exemplu o stare de gelozie sau de furie, care iti va imbolnavi ficatul).

Medicina moderna actioneaza abia atunci cand boala este complet instalata; in Ayurveda accentul este pus pe mentinerea starii de sanatate pe o durata cat mai lunga de timp si mai ales pe prevenirea oricarei forme de boala.

Ayurveda – mentine sanatatea organismului in armonie cu natura

Ayurveda s-a raspandit in Europa mai mult in ultimii ani, cand tehnicile yoga au devenit cunoscute la scara larga. In India, inainte de a practica yoga trebuie sa studiezi Ayurveda, care te ajuta la mentinerea sanatatii organismului in armonie cu natura. Pentru a se integra perfect in mediul sau de viata, omul trebuie in primul rand sa-si cunoasca corpul, modul in care acesta functioneaza la nivel profund in relatie cu tot ce-l inconjoara.

Inteleptii indieni au constatat ca daca unele organe nu functioneaza cum trebuie, inseamna ca in anume aspecte ale vietii dominate de stres si tensiune lucrurile nu functioneaza normal. Analizand aceste aspecte ei gasesc “radacina” bolii si actioneaza in primul rand pentru eliminarea acesteia. Daca la prima vedere acest proces poate parea simplu, in realitate este un proces de durata si profund, care insa are ca rezultat regasirea sanatatii, a armoniei in corp. Corpul este stimulat sa capteze energia vitala in mod natural si sa ii permita curgerea fireasca prin tot organismul, care astfel isi regaseste sanatatea initiala.

Lasă un răspuns